Pengguna dan isi rumah pada hari ini berhadapan dengan masalah isu kenaikan harga makanan, kenaikan harga petrol dan perkhidmatan-perkhidmatan lain.
FOMCA di bawah Program Celik Kewangan sering mengesyorkan agar pengguna menyediakan bajet peribadi pada awal bulan untuk mengetahui perbelanjaan yang diperuntukkan. Pengguna dapat mengenal pasti aliran tunai sebenar perbelanjaan pada akhir bulan.
Salah satu kaedah yang boleh diamalkan oleh pengguna untuk menyediakan bajet peribadi ialah menggunakan sistem sampul.
Salah satu kaedah yang boleh diamalkan oleh pengguna untuk menyediakan bajet peribadi ialah menggunakan sistem sampul.
Pengguna perlu menyediakan beberapa keping sampul surat, salinan bajet dan pensil untuk menyediakan bajet ini.
Anda harus mengenal pasti jumlah pendapatan atau sumber yang akan diterima pada bulan tersebut dan jumlah perbelanjaan yang akan digunakan. Langkah penyediaan bajet akan memberi kesan terhadap situasi kewangan anda.
Langkah 2: Bahagikan perbelanjaan kepada beberapa kategori
Teliti bajet anda dan bahagikan kepada beberapa kategori seperti makanan, penggunaan petrol, pakaian, peralatan rumah, hiburan dan sebagainya. Wujudkan sampul dengan menulis kategori-kategori yang dinyatakan dalam bajet pada setiap sampul.
Langkah 3 : Isikan sampul dengan bajet yang telah diperuntukkan.
Isikan sampul dengan wang yang telah diperuntukkan dalam bajet mengikut kategori.
Langkah 4 : Belanjakan wang
Gunakan wang yang diperuntukkan mengikut kategori sampul. Contohnya, untuk membeli bahan makanan, gunakan wang daripada sampul kategori makanan, Gunakan wang daripada sampul tersebut sehingga habis peruntukan. Pada ketika ini, perbelanjaan bagi kategori yang tidak popular harus dihentikan atau dikurangkan apabila menyediakan bajet bulan hadapan.
Langkah 5: Letakkan mana-mana wang lebihan untuk simpanan
Sekiranya anda mempunyai lebihan wang dalam sampul pada hujung bulan, jadikan ia sebagai tambahan simpanan anda atau gunakan untuk tambahan bayaran kepada liabiliti atau hutang.
Langkah 6 : Isikan semula bajet anda untuk bulan hadapan.Isikan semula wang mengikut bajet ke dalam sampul. Setiap bulan adalah peluang baru dalam menyediakan bajet anda.
Untuk membantu anda mengikuti langkah-langkah di atas, berikut adalah sedikit tip ingin dikongsikan agar impian dan hasrat anda benar-benar menjadi kenyataan.
a) Alihkan peruntukan kategori-kategori anda pada bulan pertama sehingga anda rasa jumlah tersebut bersesuaian dengan bajet sebenar.
b) Sekiranya anda tidak membuat pembelian secara tunai, ambil masa beberapa bulan untuk menyesuaikan bajet anda dalam sistem sampul ini. Jangan terus mengalah sekiranya anda tidak dapat mematuhi bajet. Anda harus gigih usaha pada bulan seterusnya.
c) Sekiranya anda tidak dapat mematuhi sistem sampul secara bulanan, mulakan secara mingguan atau dwi mingguan. Ia bermatlamatkan untuk mewujudkan suatu sistem yang berkesan untuk anda.
d) Walaupun anda menggunakan sistem sampul dengan menggunakan wang tunai, namun anda masih boleh berbelanja menggunakan kad debit. Anda hanya perlu menolak setiap pembelian anda dan catatkan di belakang sampul. Hentikan pembelian sekiranya baki sampul surat menunjukkan “0”.
*sumber dari : Laman Berita Pengguna
No comments:
Post a Comment