Kata-kata Aluan dan Profil Pemilik Blog ツ

My photo
Batu Pahat, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia . Saya , Nur Syarah Rabiha Binti Baharudin mewakili SMK Convent , Batu Pahat Johor. Berumur 17 tahun . Saya merupakan calon SPM 2011 dan mengambil subjek Prinsip Perakaunan dan Ekonomi Asas sebagai subjek peperiksaan saya . Oleh itu , saya mempunyai sedikit asas-asas ilmu mengenai kewangan . Blog ini ditubuhkan adalah untuk saya berkongsi sedikit sebanyak ilmu mengenai wang dan bagaimana ingin menjadi seseorang yang celik wang . Tidak semua mampu menyimpan wang dengan bijak . Ingin tahu lebih lanjut , sila follow blog saya ini dan click "LIKE" di Fan page Facebook . Selamat Membaca dan jangan lupa tinggalkan komen atau soalan anda . Terima Kasih :)

Friday 4 March 2011

Ciri-ciri Wang

Salam 1 Malaysia

Setiap hari, anda menggunakan wang untuk membeli makanan, membayar tambang bas dan sebagainya. Namun, sedarkah anda apakah ciri-ciri wang ? Pada post kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda mengenai ciri-ciri wang . Ciri-ciri wang ialah :

  • -> diterima umum
  • -> penawaran terhad
  • -> kestabilan nilai
  • -> mudah dibawa
  • -> boleh dibahagikan kepada unit yang lebih kecil 

DITERIMA UMUM   
Sebarang komoditi atau benda yang digunakan sebagai wang harus diterima umum oleh masyarakat . Kenyataan ini sebagai satu syarat bagi membolehkan benda tersebut dianggap sebagai wang dan berfungsi sebagai alat perantaraan pertukaran. 

PENAWARAN TERHAD
Barang yang dijadikan sebagai wang mesti mempunyai penawaran yang terhad supaya nilai sesuatu mata wang adalah terjamin. Penawaran yang terhad akan dapat mewujudkan keyakinan dan kepercayaan orang ramai terhadap nilai sesuatu mata wang dan mengelakkan nilainya daripada sentiasa berubah. 

KESTABILAN NILAI 
Benda yang boleh dijadikan wang mestilah mempunyai nilai yang stabil, iaitu nilainya tidak mudah berubah dalam jangka masa pendek atau panjang. Kestabilan nilai mata wang adalah penting supaya mendapat keyakinan orang ramai dalam memainkan peranan sebagai alat pembayaran dan penyimpanan harta pada masa depan.  

TAHAN LAMA 
Sesuatu benda yang hendak digunakan sebagai wang mestilah mempunyai sifat yang tahan lama dan tidak mudah rosak. Oleh itu, ia dapat berfungsi sebagai alat penyimpanan nilai yang mana ia boleh digunakan untuk suatu jangka masa yang panjang.

MUDAH DIBAWA
Benda atau bahan yang dijadikan sebagai wang mesti ringan, kecil, dan mudah pindah tangan antara seseorang individu kepada individu yag lain. Justeru, benda tersebut mestilah bersaiz kecil dan ringan. 

BOLEH DIBAHAGIKAN KEPADA UNIT YANG LEBIH KECIL
Benda atau bahan yang dijadikan sebagai wang mesti mudah dibahagikan kepada unit-unit kecil dan dalam pelbagai unit ukuran. Keadaan ini membolehkan urus niaga dapa dijalakan dengan mudah dan tepat.








No comments:

Post a Comment