Kata-kata Aluan dan Profil Pemilik Blog ツ

My photo
Batu Pahat, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia . Saya , Nur Syarah Rabiha Binti Baharudin mewakili SMK Convent , Batu Pahat Johor. Berumur 17 tahun . Saya merupakan calon SPM 2011 dan mengambil subjek Prinsip Perakaunan dan Ekonomi Asas sebagai subjek peperiksaan saya . Oleh itu , saya mempunyai sedikit asas-asas ilmu mengenai kewangan . Blog ini ditubuhkan adalah untuk saya berkongsi sedikit sebanyak ilmu mengenai wang dan bagaimana ingin menjadi seseorang yang celik wang . Tidak semua mampu menyimpan wang dengan bijak . Ingin tahu lebih lanjut , sila follow blog saya ini dan click "LIKE" di Fan page Facebook . Selamat Membaca dan jangan lupa tinggalkan komen atau soalan anda . Terima Kasih :)

Thursday 10 March 2011

Jenis-jenis Wang



Salam 1 Malaysia

Apa khabar semua para pembaca ? Harap sihat-sihat saja . Pada kali ini , saya ingin menerangan tentang jenis-jenis wang Malaysia . Peranan wang dalam ekonomi adalah besar dan bertujuan untuk transaksi benda dan wang . Wang boleh diklasifikasikan kepada tiga jenis , iaitu :

DUIT SYILING


 Duit syiling adalah wang yang diperbuat daripada logam seperti nikel dan gangsa dan dikeluarkan oleh The Royal Mint of Malaysia dibawah kawalan Bank Negara Malaysia (BNM) . Ia mempunyai nilai muka yang kecil iaitu 1 sen , 5 sen , 10 sen , 20 sen dan 30 sen yang bertujuan melancarkan urus niaga . Ia juga merupakan wang tanda kecuali duit syiling 1 sen . Wang tanda bermaksud duit syiling mempunyai nilai muka yang lebih tinggi daripada nilai logam yang terkandung didalamnya . Duit syiling di Malaysia merupakan wang sah terhad iaitu penerimaan duit syiling adalah terhad kepada sejumlah kuantiti tertentu sahaja apabila digunakan untuk membuat pembayaran .

WANG KERTAS 


Kuantiti wang kertas yang dikeluarkan oleh semua negara didunia bergantung kepada rizab antarabangsa , iaitu jumlah emas dan pertukaran asing yang dimiliki oleh negara tersebut . Syarat ini dibuat untuk memgelakkan  sesebuah negara daripada mencetak wang kertas dengan banyak sehingga wujudnya inflasi dan menyebabkan orang ramai hilang kepercayaan terhadap nilai wang tersebut . Wang kertas merupakan wang flat, iaitu wang yang diperintah dan dijamin oleh kerajaan sebagai wang sah dalam membuat pembayaran . Wang kertas merupakan wang sah penuh , iaitu wang yang diiktiraf oleh kerajaan dan harus diterima sebagai alat perantaraan pertukaran . Wang kertas mempunyai nilai nominal yang lebih tinggi iaitu RM1 , RM2 , RM5 , RM10 , RM50 , dan RM100 .  Wang ertas dan duat syilingadalah mata wang negara . 
DEPOSIT SEMASA 

Perkhidmatan deposit semasa hanya ditawarkan oleh bank perdagangan sahaja . Pelanggan yang mempunyai deposit diberi kemudahan menggunakan cek . Deposit semasa dianggap sebagai wang kerana deposit semasa boleh ditukarkan dalam bentuk wang tunai harta tetap pada bila-bila masa dan membolehkan seseorang individu membuat pembayaran dengan menggunakan cek .Walaubagaimanapun , deposit semasa dalam bank bukan merupakan wang sah , iaitu seseorang individu boleh menolak pembayaran dalam bentuk cek bagi urus niaga barang dan perkhidmatan yang dijalankan . Dalam sektor korporat , pembayaran melalui cek amat degemari dan popular kerana ia adalah lebih selamat , lebih tepat dan lebih mudah dibawa ke mana-mana , iaitu mempunyai sifat boleh pindah tangan . 




2 comments: