Kata-kata Aluan dan Profil Pemilik Blog ツ

My photo
Batu Pahat, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia . Saya , Nur Syarah Rabiha Binti Baharudin mewakili SMK Convent , Batu Pahat Johor. Berumur 17 tahun . Saya merupakan calon SPM 2011 dan mengambil subjek Prinsip Perakaunan dan Ekonomi Asas sebagai subjek peperiksaan saya . Oleh itu , saya mempunyai sedikit asas-asas ilmu mengenai kewangan . Blog ini ditubuhkan adalah untuk saya berkongsi sedikit sebanyak ilmu mengenai wang dan bagaimana ingin menjadi seseorang yang celik wang . Tidak semua mampu menyimpan wang dengan bijak . Ingin tahu lebih lanjut , sila follow blog saya ini dan click "LIKE" di Fan page Facebook . Selamat Membaca dan jangan lupa tinggalkan komen atau soalan anda . Terima Kasih :)

Saturday 26 March 2011

Simpanan Dana Kecemasan






Salam 1 Malaysia 

"Dana kecemasan" biasanya adalah satu dana yang disimpan untuk membayar perbelanjaan di luar jangkaan. Sebagai contoh:
  • Tayar kenderaan anda perlu ditukar dengan yang baru.
  • Rumah anda penuh dengan anai-anai dan memerlukan rawatan pakar makhluk perosak.
  • Ahli keluarga anda memgalami masalah kesihatan yang memrlukan pembedahan segera.
  • Rumah anda dimasuki pensuri dan kehilangan kesemua barangan berharga.
  • Tiba-tiba syarikat anda bankrap.

Senarai ini boleh berterusan panjangnya dan anda mungkin tidak mengalami hanya satu daripadanya, tetapi kesemuanya serentak! Jika kesemua masalah ini berlaku secara serentak anda akan mengahadapi saat paling getir di dalam hidup.


Mengapa Perlu Ada "Dana Kecemasan"
Kehidupan setiap orang mempunyai turun naiknya, hari baik dan hari sukar.  Apabila anda menyimpan untuk waktu kecemasan, anda melindungi diri anda dan keluarga anda. Anda bersedia untuk situasi-situasi yang tidak diduga, pada waktu itulah anda memerlukan simpanan duit kecemasan untuk masa-masa sukar. Bak kata peribahasa Melayu , "Sediakan payung sebelum hujan"

Amat mudah untuk terperangkap dalam hutang lebih-lebih lagi hutang kad kredit dan ceti haram jika anda tidak mempunyai duit simpanan. Anda perlu membayar bil dan memastikan hutang kad kredit sentiasa rendah walaupun ketika sesuatu yang tidak diduga berlaku ke atas anda.
Oleh kerana tiada siapa yang boleh menjangkakan masa hadapan, setiap daripada kita memerlukan dana kecemasan.

Bagaimana saya boleh menyimpan, sedangkan saya tidak mempunyai banyak duit?
Caranya ialah:
  • Simpan duit untuk diri sendiri terlebih dahulu.
  • Buka satu "akaun simpanan automatik" yang membolehkan anda mengeluarkannya ketika kecemasan.
  • Turunkan perbelanjaan anda dengan berbelanja secara bijak.
  • Tetapkan beberapa syarat untuk menggunakan duit, iaitu syarat yang BENAR-BENAR ketat.
  • Cuba sehingga anda berjaya dan janganlah cepat berputus asa.

Simpan Sendiri Terlebih Dahulu
Pada kebanyakan masa apabila kita mendapat gaji, kita mula membayar untuk itu dan ini, dan kepada orang lain terlebih dahulu, hanya selepas itu kita menyimpan bakinya. Ini adalah terbalik. Ia adalah duit anda dan anda berhak menyimpan sebahagiannya untuk diri dan keluarga anda.

Jangan berputusa asa jika anda hanya dapat menyimpan sedikit. Menyimpan satu Ringgit sehari atau RM10 seminggu, mungkin tidak banyak tetapi dihujung tahun, anda akan mempunyai RM365 atau RM520. Seperti pepatah Melayu ada mengatakan,"Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit!". Adalah lebih baik untuk menyimpan sedikit setiap minggu daripada cuba menyimpan dengan banyak dan gagal.
Apabila anda menyimpan terlebih dahulu, anda akan dapat memastikan perbelanjaan mengikut baki duit yang ada. Jika anda tidak nampak duit, anda tidak berpeluang untuk membelanjakannya.


Berapa banyak yang patut disimpan

Sebagai garis panduan, sekurang-kurangnya 10% daripada pendapatan anda. Adalah lebih baik bermula dengan jumlah yang anda selesa dan secara perlahan-perlahan menuju ke arah matlamat itu. Sudah tentu jika anda boleh simpan lebih, itu adalah lebih baik.

Matlamat anda adalah untuk menyimpan dana kecemasan yang cukup untuk tiga ke enam bulan perbelanjaan bulanan anda. Anda boleh melakukannya dengan cuba menyimpan perbelanjaan seminggu, kemudian dua minggu dan secara perlahan bertambah kepada sebulan dan seterusnya.

Di manakah saya perlu menyimpan "Dana Kecemasan" saya?
Dana kecemasan anda perlu disimpan dalam satu akaun yang senang untuk anda keluarkan di dalam waktu-waktu kecemasan. Anda boleh memilih untuk membuka Akaun Simpanan dengan bank tetapi memilih untuk tidak memiliki kad ATM. Alternatifnya, anda juga boleh memilih untuk melabur sebahagian darinya ke dalam dana Amanah Saham kerajaan. Pilih dana yang memastikan keselamatan kepada kapital anda sementara memberikan pulangan yang berpatutan.

Apabila anda mendapat pendapatan, ingat untuk menyimpan bagi diri sendiri terlebih dahulu. Cara yang mudah untuk melakukan ini ialah dengan berdaftar dengan skim potongan gaji. Anda boleh meminta majikan anda atau bank anda untuk menyimpan sebahagian daripada gaji anda ke dalam akaun simpanan/amanah saham anda setiap bulan. Ingat bahawa akaun ini adalah untuk kecemasan sahaja dan seboleh yang mungkin, anda tidak akan menggunakannya untuk tujuan lain!


Bagaimana saya boleh tahu bila "Dana Kecemasan" dapat digunakan?
Keputusan ini bergantung pada situasi anda. Anda perlu memikirkan hal ini dengan lebih awal dan kemudian patuhi syarat-syarat anda sendiri.

Soalan-soalan berikut mungkin boleh membantu anda dalam menetapkan beberapa syarat:
  • Adakah perbelanjaan ini satu keperluan atau kehendak?
  • Adakah saya benar-benar perlu membelinya hari ini?
  • Apa yang akan berlaku jika saya tidak membelanjakannya sekarang?
  • Bolehkah saya mendapat pengganti yang lebih murah?
  • Adakah cara lain untuk saya membayar perbelanjaan ini tanpa perlu berhutang?
  • Jika saya menggunakan duit ini hari ini, bagaimana perasaan saya tentang keputusan saya ini pada bulan hadapan?

Sentiasa ingat bahawa ini adalah "Dana Kecemasan" anda dan jika ia bukan kecemasan, anda tidak akan menyentuhnya.

No comments:

Post a Comment