Kata-kata Aluan dan Profil Pemilik Blog ツ

My photo
Batu Pahat, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia . Saya , Nur Syarah Rabiha Binti Baharudin mewakili SMK Convent , Batu Pahat Johor. Berumur 17 tahun . Saya merupakan calon SPM 2011 dan mengambil subjek Prinsip Perakaunan dan Ekonomi Asas sebagai subjek peperiksaan saya . Oleh itu , saya mempunyai sedikit asas-asas ilmu mengenai kewangan . Blog ini ditubuhkan adalah untuk saya berkongsi sedikit sebanyak ilmu mengenai wang dan bagaimana ingin menjadi seseorang yang celik wang . Tidak semua mampu menyimpan wang dengan bijak . Ingin tahu lebih lanjut , sila follow blog saya ini dan click "LIKE" di Fan page Facebook . Selamat Membaca dan jangan lupa tinggalkan komen atau soalan anda . Terima Kasih :)

Monday 6 June 2011

INFO :)

SALAM 1 MALAYSIA 

Hai semua , hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua sedikit info . Amat berguna bagi kita . Mungkin kita tidak sedar , pelbagai cara mudah kita boleh berjimat-cermat atau menabung . Jom baca ..

Wang simpanan setiap bulan akan bertambah apabila kita berbelanja secara berhemah. 

   Membuat simpanan bulanan perlukan disiplin diri, jadikannya sebagai rutin diri dan sebaik-baiknya keluarga. Jangan dilihat sangat berapa banyak yang kita boleh simpan tetapi bagaimana kita boleh membiay simpanan secara berterusan

   Masih belum terlambat untuk merancang simpanan. Mulai dengan RM100 sebulan. Dalam masa lima atau sepuluh tahun, kita tentu dapat melihat hasilnya. Namun banyak dorongan dan tarikan yang menggoda untuk berbelanja. Iklan di televisyen, surat khabar dan internet sentiasa merayu-rayu supaya duit kita mengalir keluar tanpa dapat dikawal. Kempen jualan murah juga kadang kala mencairkan hati yang sedang bersemangat hendak menyinpan. 

 AZAM UNTUK BERUBAH 

AZAM dan tekad untuk menjadi berani, kuat dan berkuasa mesti lahir dari kesedaran diri untuk berubah. Sebarang kelemahan diatasi dengan membina azam sedikit demi sedikit supaya lahir keyakinan untuk bertindak. Apakah contoh-contoh keazaman yang boleh dibuat atau dibentuk secara sedikit-sedikit ini ?

  • Membaiki diri boleh dilakukan dalam banyak aspek seperti meningkatkan pengetahuan sama ada formal ataupun tidak formal.
  • Membina kemahiran asas dan lanjutan supaya tidak bergantung kepada orang lain.
  • Memperelokkan penanpilan diri suapaya disenangi oleh orang lain yang berada di sekeliling.
  • Mahu jadi lebih baik daripada ibu bapa.
  • Berubah daripada keadaan sekarang ke suatu keadaan yang lebih baik.
Dalam hidup, kita banyak terlibat dalam aktiviti organisasi atau berkumpulan. Antaranya terlibat dalam perbincangan dan pelaksanaan di peringkat jawatankuasa kerja, membuat keputusan dalam hal ehwal rumah tangga dan boleh jugak bangun malam untuk menunaikan solat tahajjud sebagai elemen penting membina hubungan dengan Tuhan.




 

No comments:

Post a Comment