Salam 1 Malaysia
TIP MEMBUAT ADUAN YANG BERKESAN :
1 . Simpan semua maklumat pembelian di dalam fail.
2 . Dapatkan bukti yang berkaitan.
3 . Bertenang dan atur strategi yang berkesan.
4 . Gunakan fakta dan statistik untuk membuktikan kesahihan aduan.
5 . Tulis surat aduan yang ringkas dan padat.
6 . Ikuti dan catat perkembangan aduan yang dilaporkan.
7 . Gunakan media massa untuk membuat laporan aduan
SALURAN UNTUK MEMBUAT ADUAN :
1 . Simpan semua maklumat pembelian di dalam fail.
2 . Dapatkan bukti yang berkaitan.
3 . Bertenang dan atur strategi yang berkesan.
4 . Gunakan fakta dan statistik untuk membuktikan kesahihan aduan.
5 . Tulis surat aduan yang ringkas dan padat.
6 . Ikuti dan catat perkembangan aduan yang dilaporkan.
7 . Gunakan media massa untuk membuat laporan aduan
SALURAN UNTUK MEMBUAT ADUAN :
1) E – Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)
Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Sistem eAduan ini dibangunkan dan dilaksanakan dengan satu objektif: untuk menyediakan satu medium menerima aduan melalui internet daripada orang ramai.
Laman web : http://eaduan.kpdnkk.gov.my/
Email : e-aduan@kpdnkk.gov.my
2) Biro Pengaduan Awam (BPA)
Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan. Antara objektif BPA ialah memberi khidmat nasihat kepada agensi bagi meningkatkan sistem pengendalian aduan awam yang berkesan dan mengesan isu-isu yang boleh menjadi punca aduan orang awam
Laman web : http://www.pcb.gov.my/
Tel : 03-88725777
Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan. Antara objektif BPA ialah memberi khidmat nasihat kepada agensi bagi meningkatkan sistem pengendalian aduan awam yang berkesan dan mengesan isu-isu yang boleh menjadi punca aduan orang awam
Laman web : http://www.pcb.gov.my/
Tel : 03-88725777
3) Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.
Laman Web : http://www.skmm.gov.my/
E-mail : aduanskmm@cmc.gov.my
4) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999. Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang pelbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award Tribunal dan lain-lain perkara berkaitan. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.
Laman Web : http://ttpm.kpdnkk.gov.my
Tel : 03-88825822
5) Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.
Laman web : http://www.moh.gov.my
Email : kkm@moh.gov.my
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.
Laman web : http://www.moh.gov.my
Email : kkm@moh.gov.my
6) Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air (KTTHA)
Diwujudkan untuk membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air.
Laman Web : http://aduan.kettha.gov.my
E-mail : aduans@ktak.gov.my
Diwujudkan untuk membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air.
Laman Web : http://aduan.kettha.gov.my
E-mail : aduans@ktak.gov.my
7) Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)
Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.
Laman web : http://www.nccc.org.my/v2
Tel : 03 7877 9000
Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.
Laman web : http://www.nccc.org.my/v2
Tel : 03 7877 9000
No comments:
Post a Comment