Kata-kata Aluan dan Profil Pemilik Blog ツ

My photo
Batu Pahat, Malaysia
Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia . Saya , Nur Syarah Rabiha Binti Baharudin mewakili SMK Convent , Batu Pahat Johor. Berumur 17 tahun . Saya merupakan calon SPM 2011 dan mengambil subjek Prinsip Perakaunan dan Ekonomi Asas sebagai subjek peperiksaan saya . Oleh itu , saya mempunyai sedikit asas-asas ilmu mengenai kewangan . Blog ini ditubuhkan adalah untuk saya berkongsi sedikit sebanyak ilmu mengenai wang dan bagaimana ingin menjadi seseorang yang celik wang . Tidak semua mampu menyimpan wang dengan bijak . Ingin tahu lebih lanjut , sila follow blog saya ini dan click "LIKE" di Fan page Facebook . Selamat Membaca dan jangan lupa tinggalkan komen atau soalan anda . Terima Kasih :)

Friday 17 June 2011

TIP MEMBELI-BELAH

Salam 1 Malaysia 




Bepandukan gambar diatas , pada hari ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang beberapa tip terpilih untuk membeli-belah . Ayuh baca ..

~ Senaraikan keperluan yang hendak dibeli agar tidak terbeli barang-barang yang tidak perlu.

~
Jangan membeli-belah semasa lapar. Keadaan lapar mendorong kita membeli lebih daripada yang diperlukan.

~
Jangan membawa wang yang berlebihan daripada
anggaran harga keperluan yang disenaraikan.

~
Lakukan pembelian keperluan secara sekaligus, jangan membeli secara sedikit-sedikit kerana ini akan menyebabkan kita sering ke kedai.

~
Beli barangan keperluan secukupnya. Pembelian yang berlebihan adalah membazir.

~
Pastikan barang-barang yang hendak dibeli mempunyai harga yang berpatutan

~
Elakkan membawa ramai ahli keluarga bagi mengelakkan pembelian yang terkeluar daripada senarai.

~
Berubah kepada produk generik (house brand) dan utamakan Barangan Buatan Malaysia.

~
Lebihkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran berbanding makanan yang diproses.

~
Gunakan bakul semasa membeli belah berbanding troli.

~
Jangan terpedaya dengan jualan promosi, jualan murah dan potongan harga.

~
Gunakan wang tunai. Elakkan pengunaan kad kredit supaya perbelanjaan dapat dihadkan.

~
Amalkan pembelian terancang. Utamakan keperluan daripada kemahuan

No comments:

Post a Comment